BLOGI

Flexo

16.5.2018 16:38

Sisälogistiikkaa oikeaan aikaan oikeassa paikassa

Yrityksillä on useita tapoja varmistaa oman sisälogistiikan toimivuus. Sisälogistiikalla tarkoitetaan yleensä alihankintana ostettavaa materiaalien ja tuotteiden käsittelyä. Työ tehdään useimmiten yrityksen omissa tiloissa ja yrityksen omilla järjestelmillä. Silloin, kun operoidaan kentällä, esim. hyllytetään asiakkaiden tuotteita liikkeissä tai huolletaan koneita ja laitteita, tulevat työkalut alihankkijalta.

Alihankkija vastaa laadusta, turvallisuudesta ja ammattitaitoisesta henkilöstöstä

Varastoissa yleisiä työvaiheita ovat tavaran vastaanotto, keräily, pakkaaminen ja lähettämötoiminnot sekä palautusten käsittely. Usein prosessiin kuuluvat myös erityyppiset lisäarvopalvelut, kuten myyntitelineiden kokoaminen, tuotteiden esiasentaminen, tuotetietojen ylläpito sekä tekstiilien erikoiskäsittely yms. Terminaaleissa ja tuotantolaitoksissa sisälogistiikkaan liittyy toimintaympäristön ja prosessien osalta paljon erilaisia vaatimuksia. Pääsääntönä on, että alihankkijan vastuulla on huomioida asiakkaan laatu- ja turvallisuusvaatimukset sekä varmistaa henkilöstön ammattitaito. 

Sisälogistiikan hyödyntämiseen on useita vaihtoehtoja

Yritykset arvostavat monipuolisia palveluntuottajia, jotka pystyvät vastaamaan erilaisiin tarpeisiin joustavasti ja laadukkaasti. Perinteisesti varastoihin on haettu joustoja vuokrahenkilöstöllä, joko kiireaikoihin tai pysyvämmin sesonkien ja kausivaihteluiden mukaan. Hyvän mallin haasteena on usein henkilöstön vaihtuvuus ja tätä kautta hyötyjen hukkuminen lisääntyneisiin perehdytys- ja koulutuskuluihin.   
Toinen vaihtoehto yrityksille on siirtyminen alihankintaan. Henkilöstö on tällöin toimittajan työnjohdon piirissä ja asiakas maksaa palvelusta per suorite, oli se sitten paketti, laatikko, kilo tai kuutio. Kustannus syntyy asiakkaalle ainoastaan silloin, kun ko. suorite on käsitelty sovitusti. Malli on edullisempi ja helpompi asiakkaalle.
Asiakkaan varasto voidaan myös siirtää palveluntuottajan tiloihin ja järjestelmiin, jolloin puhutaan jo kokonaisulkoistuksesta. Palveluun voidaan liittää myös silloin tilojen ja henkilöstön lisäksi kuljetukset, varastointi ja niitä tukevat ict-ratkaisut. Tällöin saadaan säästöjä aikaan esim. verkkokaupan varaston, myymälöiden, kuljetusten ja suoratoimitusten optimoinnilla. 

Asiakkaan tarpeen kautta haetaan sopivin ratkaisu 

Flexo Palvelut Oy on syntynyt palvelemaan yritystäsi. Olemme valtakunnallinen, nopeasti kasvava ja kehittyvä sisälogistiikan palveluyritys. Yrityksen perustamisen taustalla on tuoda kaikki edellä mainitut ratkaisut asiakkaiden ulottuville. 
Asiakkaan tarve määrittelee, keräämmekö asiakkaan varastolla tavarat hyllystä, rakennammeko ulkoistetun varastointiratkaisun vai käymmekö asiakkaan liikkeissä päivittäin hyllyttämässä tavarat oikeille paikoille. 
Operoimme tällä hetkellä lähes 300 asiakkaalle eri palveluja yli 1000 osaavan työntekijän voimin. Olemme hyvässä vauhdissa matkalla kohti visiotamme, joka on olla sisälogistiikan monipuolisin ulkoistuskumppani ja houkuttelevin työnantaja. 

 

Flexo
Katuosoite

Tikkurilantie 148
01530 Vantaa

Asiakaspalvelu

0100 84135 (ma-pe kello 8-16)
asiakaspalvelu@flexo.fi

Myynti

myynti@flexo.fi